Från botten till toppen: KAJ:s osannolika seger i Melodifestivalen 2025

KAJ gick från att vara tippade sist till att vinna hela Melodifestivalen 2025.

Hur gick det till egentligen?

Följ med på oddsresan som rundade hela startfältet.

Det här är en krönika av Magnus Berglund. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna.

Så svängde KAJ på sannolikheterna

När spelbolagen publicerade sina första odds på Melodifestivalen så var KAJ och ”Bara bada bastu” rankade sist. Oddset på den finlandssvenska trion var 151 gånger pengarna.

Under finalen, efter att de internationella jurygrupperna delat ut sina poäng, var KAJ:s odds nere i 1.20.

Och några minuter senare var de mycket riktigt vinnare. Folkets favorit fick representera Sverige i Eurovision Song Contest.

Men låt oss skruva tillbaka klockan några månader och se hur förvandlingen gick till – från ett oddsperspektiv.

För spelbolagens odds brukar historiskt vara träffsäkra när det kommer till underhållning och musik.

KAJ:s utgångsläge: Sist rankade av alla

När SVT den 26 november 2024 presenterade artisterna till Melodifestivalen 2025 var det som vanligt en mix av kända namn och spännande nykomlingar.

Bland de tävlande fanns tidigare Melodifestival- och Eurovisionvinnaren Måns Zelmerlöw, Melloveteranen John Lundvik, The Sounds frontfigur Maja Ivarsson, och en rad andra etablerade artister.

Och på den absoluta botten av oddslistan hos både Unibet och Betsson fanns en för svenskarna okänd finländsk humorgrupp: KAJ.

KAJ placerades på sista plats med högsta odds att vinna – hela 151 gånger pengarna.

I praktiken betydde det att spelbolagen bedömde KAJ:s chanser att vinna som nästan obefintliga.

Från Unibets pressmeddelande där i slutet av november kunde vi läsa:

”Även humorgruppen KAJ kastar sig in i musikfesten, med årets högsta odds (151) att vinna tävlingen.”

Bedömningen: Inget bidrag att bry sig om

KAJ, som består av Kevin Holmström, Jakob Norrgård och Axel Åhman, bildades i Finland och har gjort sig kända för sin humor och musik på österbottnisk dialekt.

Inför Melodifestivalen var deras bidrag ”Bara bada bastu” ett stort frågetecken. Skulle det vara ett rent humorinslag eller hade de en seriös ambition att tävla?

När låtskrivarna presenterades fanns dock rutinerade namn som Anderz Wrethov med i teamet, vilket antydde att det kunde finnas ”substans” bakom det förväntat skämtsamma konceptet.

Den stora favoriten – i samma deltävling

Måns Zelmerlöw var från början den klara favoriten hos samtliga spelbolag. Oddsen på att han skulle ta hem segern var så låga som 1,60 hos Unibet och 2,00 hos Betsson när startfältet presenterades – en tydlig indikation på att hans ”Revolution” förväntades dominera.

John Lundvik placerades som tvåa med odds runt 10,00, och därefter följde artisterna tätt i ett mittenfält.

Svenska Spel, som också erbjöd spel på tävlingen, visade en liknande bild med Måns som överlägsen favorit redan innan en enda ton hade hörts.

Dagarna gick…

I december förblev oddssituationen i stort sett oförändrad: Måns Zelmerlöw stod fast som storfavorit, medan KAJ fortfarande sågs som ett humoristiskt inslag utan reella vinstchanser.

Men under ytan började något hända.

På sociala medier väcktes nyfikenhet kring vad den finländska trion skulle bjuda på.

För spelbolagen innebar det ett ökat intresse för att spelare placerade spel på KAJ, men än så länge bara som en rolig ”tv-peng”.

Få kunde då ana vilken dramatisk vändning oddsen skulle ta när låtarna väl började framföras i februari.

Deltävlingen i Malmö: KAJ slår till

Vändpunkten för KAJ kom under den fjärde deltävlingen i Malmö den 22 februari.

Inför deltävlingen var Måns Zelmerlöw fortfarande den solklara favoriten att gå till final. Hans odds var extremt låga – 1,02 hos Betsson och 1,01 hos Unibet – vilket i praktiken betydde att spelbolagen såg det som mer eller mindre garanterat att han skulle gå vidare.

Men plötsligt dök KAJ upp som en stark tvåa i oddsen.

Betsson satte oddset 1,65 på att den finländska trion skulle ta den andra finalplatsen direkt, medan Unibet var ännu mer övertygade med oddset 1,45.

Det här var en remarkabel förändring på bara några dagar.

”Vi har erbjudit spel på Mellon i över 15 år, och vi har aldrig haft en artist med odds på 1,02 som inte gått till final. Måns är given i finalen, och KAJ lär vi få se mer av. Men sedan är det ytterst jämna odds mellan Tennessee Tears, Andreas Lundstedt och AmenA. För den som gillar spänning är det här man hittar kvällens mest intressanta spel,” sa Robin Olenius, PR-chef hos Betsson, den 20 februari 2025.

Vad hade hänt?

Svaret låg i ”smyglyssningen”.

Dagarna före sändning hade journalister och spelbolagsrepresentanter fått lyssna på låtarna, och feedbacken på KAJ:s bidrag var oväntat positiv.

Den finlandssvenska gruppen verkade leverera något som var både humoristiskt och musikaliskt starkt – en kombination som slog an en ton hos lyssnarna.

Deltävlingen i Malmö bekräftade föraningarna.

Med råge.

KAJ:s framträdande med ”Bara bada bastu” blev kvällens stora snackis. Med sin energiska blandning av humor, finlandssvensk dialekt och medryckande musik kunde folk inte få nog.

De spred glädje, helt enkelt.

När resultatet presenterades var det precis som oddsen hade förutspått: Måns Zelmerlöw gick direkt till final med sitt bidrag ”Revolution”, och KAJ tog den andra direkta finalplatsen.

Men oddsen på hela Melodifestivalen förändrades dramatiskt den kvällen.

Från att ha varit placerade i botten på listan hade KAJ plötsligt blivit den näst starkaste kandidaten att vinna hela tävlingen. En förvandling lika osannolik som verklig.

Både Unibet och Betsson placerade nu KAJ som tvåa i vinnaroddsen med 3,50 respektive 3,25 gånger pengarna. Det var en oddsförändring som sällan, om någonsin, hade skådats i Melodifestivalens historia.

”Trots att Måns glider igenom denna tävling är det långt ifrån säkert att han står som slutsegraren i finalen. Vi analyserar låtens popularitet noga, men frågan är om den är lika stark som ’Heroes’,” noterade Betssons Robin Olenius (inför deltävlingen i Malmö).

Svenska Spel justerade också sina odds kraftigt efter deltävlingen. Liksom resten av spelmarknaden.

Skulle det blir folket mot juryn igen?

Från att ha varit en högoddsare i november placerades KAJ nu som den klara tvåan bakom Måns Zelmerlöw.

Även andra deltagare som Greczula, Klara Hammarström och SCARLET sågs nu som möjliga utmanare, men KAJ hade etablerat sig som den tydligaste konkurrenten till Måns.

Intressant nog visade oddsen hos flera spelbolag en splittrad syn på Måns och KAJ.

Medan Måns Zelmerlöw fortsatt var favorit att vinna hela tävlingen, började KAJ ses som favorit att vinna telefonröstningen bland tittarna. Det här pekade mot det klassiska scenariot i Melodifestivalen – en spänning mellan juryns favorit och folkets favorit.

Den stora frågan efter deltävlingen var om KAJ:s popularitet bara var en tillfällig fluga eller om den österbottniska trion faktiskt hade potential att utmana den tidigare Eurovision-vinnaren i finalen.

Svaret på den frågan skulle komma två veckor senare i Strawberry Arena.

Vägen till finalen: Bastufenomenet sprids

Efter den fjärde deltävlingen blev ”Bara bada bastu” snabbt ett fenomen. Låten spreds på sociala medier, bastudunkens rytm blev till memes och KAJ stack ut bland finalisterna som något helt eget – en komisk men genuint älskvärd trio från andra sidan Östersjön.

Och samtidigt som låten vann popularitet bland publiken fortsatte oddsen att utvecklas inför finalen.

När finalfältet blev komplett efter finalkvalet i Jönköping den 1 mars började den verkliga kampen mellan Måns Zelmerlöw och KAJ att utkristallisera sig.

Betsson publicerade sina uppdaterade vinnarodds den 7 mars 2025, dagen före finalen. Där stod Måns fortfarande som favorit med 1,45 gånger pengarna, följt av KAJ med 3,25. Greczula låg på tredje plats med 11,00, och övriga finalister hade betydligt högre odds.

”Trots KAJs popularitet – de har bland annat lägst odds att få flest tittarröster – förväntas Måns representera Sverige i Eurovision senare i vår. Det beror framför allt på att han tros få fler juryröster. Hos oss står han för mer än hälften av allt spel,” sa Robin Olenius på Betsson, dagen innan finalen.

Samma tendens syntes tydligt hos Unibet, där Måns Zelmerlöw låg på 1,40 att vinna medan KAJ fick 3,50.

Det här indikerade att trots den stigande entusiasmen kring KAJ bedömde spelbolagen fortfarande att Måns, med sitt mer etablerade namn och internationella appell, skulle dra det längsta strået i finalen.

Även Svenska Spel erbjöd liknande odds inför finalen: Måns Zelmerlöw 1,50 och KAJ 4,00.

I en artikel publicerad den 6 mars 2025 uttalade sig Jonas Nilsson, PR-ansvarig på Svenska Spel Sport & Casino:

”Om man ska tro oddsen så lär Måns Zelmerlöv sjunga hem förstaplatsen, men jag räknar inte bort KAJ med ’Bara Bada Bastu’. Vi får anta att oddsen tar höjd för att det är Måns som vinner för Sverige är också oddsfavoriter att ta hem Eurovision i maj.”

Det som gjorde oddssättningen särskilt intressant det här året var skillnaden mellan prognoserna för juryrösterna och folkets röster.

Unibets odds för vem som skulle få flest poäng från den internationella juryn var tydliga: Måns Zelmerlöw 1,05, Kristofer Greczula 6,75 och KAJ först på tredje plats med 10,00.

Men när det gällde telefonröstningen var rollerna omvända.

Där tippade Unibet KAJ som klar favorit med låga 1,25 i odds, medan Måns Zelmerlöw fick 3,25.

Svenska Spel hade också KAJ som klar favorit att vinna tittarnas röster, med odds 1,40.

”Dessutom har 30 procent av Unibets spelare satsat på att KAJ tar hem segern, jämfört med 21 procent som har spelat på Måns Zelmerlöw. Oddsen talar dock fortfarande för att det blir Måns som drar det längsta strået och får representera Sverige i Basel,” rapporterade Unibet den 8 mars 2025.

Vad som gjorde denna splittring mellan jury- och tittarfavoriter särskilt intressant var historiken i Melodifestivalen.

Både Unibet och Betsson hade poängterat att deras odds historiskt sett varit mycket träffsäkra.

”Unibets odds har prickat in rätt vinnare inför finalen i 82 procent av fallen (18 av 22 gånger),” framgick det i Unibets pressmeddelande från den 5 mars 2025.

”De enda missarna är från 2005, 2013, 2017 och 2020 då Martin Stenmark, Robin Stjernberg, Robin Bengtsson och The Mamas stod som slutsegrare. Oddsen pekade då på Nanne Grönvall, Yohio, Nano och Dotter. De tre förstnämnda fick dock flest tittarröster, men de internationella jurygrupperna ville annorlunda.”

Detta historiska perspektiv gav en viktig ledtråd: i de flesta fall när oddsfavoriten inte vann berodde det på att juryns röster avgjorde mot tittarnas vilja.

Nu stod vi inför en liknande situation, men med en stor skillnad: KAJ hade byggt upp ett momentum som få artister genom åren lyckats skapa.

Betsson framhöll ytterligare faktorer som talade för att årets final kunde bjuda på en överraskning:

”Trots låga oddset 1,45 var Måns en ännu större favorit inför sin vinst 2015, och han är långt ifrån Loreens rekordlåga odds från 2023. Dessutom har hans låt bara hälften så många streams som KAJs. Så även om han är favorit, blir det en spännande final – något vi inte varit bortskämda med de senaste åren,” sa Robin Olenius den 7 mars 2025.

Ett annat tecken på hur starkt KAJ hade kommit var deras låts popularitet på streamingtjänsterna.

Från att ha stått längst ner på oddslistan hade ”Bara bada bastu” överträffat självaste Måns Zelmerlöws ”Revolution” i antal streams – något som tydde på genuin folklig uppskattning.

Svenska Spel noterade också att Sverige var favorit att vinna hela Eurovision Song Contest, följt av Frankrike och – intressant nog – Finland.

Det sista kanske en antydan om den finlandssvenska ”KAJ-faktorn” i oddsen.

När finalen närmade sig ökade spänningen ytterligare. Skulle den internationella juryn, som skulle stå för halva röstetalet, föredra en etablerad artist med internationell erfarenhet som Måns, eller skulle de falla för KAJ:s unika energi?

Och skulle tittarna rösta i tillräckligt stort antal för att ge KAJ de poäng som behövdes för att övertrumfa en eventuell fördel för Måns bland jurygrupperna?

De senaste dagarna före finalen stabiliserades oddsen, vilket tydde på att spelbolagen och deras kunder hade landat i en relativt samstämmig bedömning: Måns var favorit men KAJ hade en reell chans.

Den här balansen skulle dock rubbas dramatiskt under finalkvällen lördagen den 8 mars.

Finalen: Den totala vändningen

När finalen i Melodifestivalen 2025 drog igång på Strawberry Arena den 8 mars var scenen redo för ett möte mellan två helt olika världar: den rutinerade internationella artisten Måns Zelmerlöw med sitt polerade popnummer ”Revolution” och den finlandssvenska humortrion KAJ med sin folkkära ”Bara bada bastu”.

Med dragspel, bastukvast och sin karakteristiska österbottniska dialekt levererade KAJ ett framträdande som fick publiken att gunga, ännu en gång.

Reaktionen i arenan var som väntat öronbedövande – men hur skulle det gå när rösterna räknades?

När alla tolv bidrag hade framförts var det dags för den internationella juryns röster att presenteras. Spänningen var förstås påtaglig, särskilt med tanke på de splittrande oddsen mellan juryn och publiken.

Jurrösterna började räknas upp land för land.

Måns Zelmerlöw tog som väntat ledningen och samlade imponerande 76 poäng från jurygrupperna. Men överraskande nog fick KAJ hela 74 jurypoäng – långt mer än vad oddsen hade förutspått.

Det här var en avgörande indikation på att något extraordinärt var på gång.

Och när den internationella juryn hade presenterat sina röster stod KAJ i odds 1.20 att vinna enligt liveodds, vilket var en dramatisk förändring från 3,25-4,00 som hade gällt tidigare på finaldagen.

Nu återstod folkets röster, och här hade KAJ varit favorit hela tiden.

Och mycket riktigt – det blev som oddsen hade förutspått: KAJ vann telefonröstningen överlägset och samlade totalt 90 tittarpoäng, jämfört med Måns Zelmerlöws 81 poäng.

Det slutliga resultatet blev därmed:

  1. KAJ: 164 poäng (74 från juryn, 90 från tittarna)
  2. Måns Zelmerlöw: 157 poäng (76 från juryn, 81 från tittarna)
  3. Greczula: 103 poäng (47 från juryn, 56 från tittarna)

KAJ hade gjort det osannolika.

Från att ha haft de högsta oddsen att vinna när tävlingen startade hade de genomfört en av de mest sensationella vändningarna i Melodifestivalens historia.

Enligt SVT:s egen statistik fick KAJ ”det högsta antalet röster för ett enskilt bidrag någonsin i Melodifestivalen”.

För oddssättarna och spelbolagen var det nog en lärorik erfarenhet. Trots att de historiskt sett hade haft rätt i 82 procent av fallen visade KAJ:s seger att den jämna fördelningen mellan jury- och tittarröster kunde producera överraskningar när ett bidrag verkligen slog an hos folket.

Osannolikt är inte samma sak som omöjligt

För spelbolagen väcker KAJ:s framfart frågor om hur liknande ”fenomen” ska hanteras i framtiden.

Odds är traditionellt sett baserade på sannolikhetsberäkningar och historiska data, men hur förutspår man ett folkligt fenomen som KAJ?

När nu blickarna vänds mot Eurovision Song Contest i Basel är frågan om KAJ kan upprepa sin succé på den internationella scenen.

Vi kan ju ta en titt på oddsen.

För intressant nog har Sverige redan innan finalen spelats som favorit att vinna Eurovision, men det var baserat på antagandet att Måns Zelmerlöw skulle representera landet.

Noterbart är att även med KAJ så är Sverige ett av de topprankade länderna (även om oddsen ännu inte ser ut att ha stabiliserat sig när det här skrivs).

Historien om KAJ:s resa från 151,0 i odds till Melodifestivalvinnare kommer för alltid kunna stå som exempel i diskussioner om betting på musik och underhållning – som en påminnelse om att ibland, när allt faller på plats, kan även det mest osannolika bidraget gå hela vägen.

Ett odds är trots allt bara en bedömning av vad som är sannolikt eller ej.

För kom ihåg: Att något är osannolikt betyder inte att det är omöjligt.

Sauna!

Rulla till toppen