ATG har slutit avtal med Sustainable Interaction, ett av världens ledande bolag inom spelansvar, för att utveckla ett nytt spelansvarsverktyg för ATG:s räkning.
– Spelansvaret är ATG:s viktigaste hållbarhetsfråga. Vi vill att våra kunder ska må bra och känna sig trygga i sitt spelande hos oss, säger Maria Guggenberger, hållbarhetschef på ATG, i ett pressmeddelande.
Verktyget, som utvecklas av Sustainable Interaction, ger den enskilda spelaren möjlighet att både göra ett självtest online och att följa sitt spelbeteende i realtid.
– Vi kan sedan kommunicera med kunden om vi till exempel upptäcker att spelbeteendet ändras och börjar bli riskfyllt. Detta är också ett led i arbetet att anpassa vårt spelansvar till den omsorgsplikt som gäller för alla bolag på den kommande licensmarknaden från och med 2019, säger Maria Guggenberger.
Sedan starten 1999 har Sustainable Interaction utvecklat spelansvarsverktyg åt både nationella och internationella spelbolag såsom Svenska Spel, Atlantic Lottery och Mr Green. I arbetsgruppen ingår bland annat psykologerna Jakob Jonsson och Thomas Nilsson, som tillsammans har över 50 års expertkunskap inom spelberoendefrågor.
– Vi är förstås både stolta och glada att ATG har valt oss som sin samarbetspartner. Vi delar ATG:s syn om vikten av att bygga en hållbar kundrelation och att spelansvaret ska vara en integrerad och naturlig del av den totala spelupplevelsen, säger Johan Brandsten, CEO på Sustainable Interaction.
ATG planerar att under hösten 2018 inleda kundtester med det nya spelansvarsverktyget.
– ATG har funnit i drygt 40 år och vi vet att våra kunder förväntar sig att vi ska uppträda schysst och ta ansvar, såväl vad det gäller att minimera spelproblem som att säkerställa den fortsatta utvecklingen för svensk trav- och galoppsport, säger Maria Guggenberger.
Läs fler nyheter och artiklar om spelansvar på www.thegamblermagazine.se.